Marc Ecko's Getting Up: Contens Under Pressure - recenze |
![]() |
Černá
ruka cenzora dosáhla i na dnes recenzovanou hru. V tradičně nepřátelském
herním prostředí u protinožců se Marc Ecko zařadil mezi takové těžkotonážní
ohrožovatele mravů jako GTA, Manhunt nebo Larry. Ale nepřátelské ohlasy
vyvolal v podstatě všude, například v Británii nebo USA. V ostrovní
zemi si stěžovala Anti-graffiti Association, která to má jaksi v popisu
práce. V New Yorku zase byla zakázána reklamní party, na níž měli
přední sprejeři vyšperkovat několik napodobenin vozů metra a to se
nelíbilo starostovi. Ale vše zlé je k něčemu dobré a těmito aférkami
na sebe hra přitáhla spoustu pozornosti. Přestože se tedy neprodává
všude, Atari si může mnout ruce díky penězům ušetřeným za reklamní
kampaň, kterou pro ně zadarmo udělal státní aparát.
• Příběh
Můj názor na sprejery najdete v tabulce níže, ale nyní už pojďme ke
hře samotné, v níž ovládáte mladíčka jménem Trane. Ve velkoměstě budoucnosti
New Radius ho vychovává babička. Navzdory jejím dobře míněným radám
se Trane rozhodne jít ve šlépějích otce a vydává se na dráhu WRITERA.
Zpočátku soupeří s místním graffiti kápem a jeho gangem. Později se
postaví městské policii, protigrafiťáckým milicím a nakonec dokonce
speciální jednotce určené pro boj s pouličním uměním, jejíž heslem
je: „Umění je zločin“ („Art is crime“).
Asi v polovině hry Trane začíná chápat, proč starosta Shung vehementně
bojuje proti graffiti a jakou roli v tom hraje jeho otec. Příběh je
sice trochu jednodušší, ale díky jeho perfektní prezentaci je docela
chytlavý, zejména za zmíněnou polovinou hry. Hlavní postavy příběhu
namluvili známí lidé točící se kolem hiphopu (RJD2, Rakim, Talib Kweli,
Pack FM a další), kteří dodali i skladby do soundtracku - sednoucí
atmosféra je tedy zaručena.



TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
• Sprejování
Dění na obrazovce se dělí do čtyř kategorií. Tou nejčastější náplní je stříkání graffiti, vylepování plakátů a nálepek nebo různorodé čmárání po jakýchkoliv vhodných plochách. Ve většině případů vymalováváte pestrobarevné a obrovské graffiti pomocí sprejů. Činnost jako taková se provádí pomocí podržení prostředního tlačítka myši a poté stiskem levého (pomalý nástřik) nebo pravého tlačítka (rychlý) a ustavičným kvrdláním rukou. To proto, že když stříkáte barvu delší dobu na jedno místo, tak se na výsledné malbě utvoří nevzhledné kaňky.
Každý „obraz“ je po dokončení oznámkován body, které zvedají vaší reputaci. Srážky jsou za kaňky (drips), pomalost nebo malou velikost loga. Za reputaci pak dostáváte nové bojové údery, komba nebo se naučíte sprejovat rychleji, což jsem opravdu uvítal. Sice se tím zvyšuje pravděpodobnost, že uděláte chybu, ale celé graffiti vytvoříte za poloviční dobu.
UMĚNÍ?
|
![]() |
Co mi ale vadí, je to, že sprejování jako hlavní herní náplň Marc Ecko's Getting Up je vesměs samoúčelné. Prostě musíte přestříkat graffiti jiných skupin a tím se posunete do další úrovně. Jaký je ale důvod, proč musíte přesprejovat zrovna tolik míst nebo jaká je kromě reputace odměna? Možná že lidé, kteří se v takové společnosti pohybují, mají jednoduché vysvětlení, ale já ho jaksi nevidím. Ano, v reálném životě máte asi radost z toho, že váš výtvor každý den uvidí v podchodu tisíce lidí nebo si zvednete hladinu adrenalinu při noční záškodnické výpravě, ale tuhle „radost“ se autorům nepodařilo přenést do hry.



Jsou však i situace, kdy vás vymalovávání určitých míst baví, protože se musíte vyhnout nepříjemným strážím nebo světelnému kuželu hlídačů. Ale devadesát procent graffiti v této hře děláte jen tak pro nic za nic. Buď by chtělo přidat více těch zábavných ploch nebo to zredukovat. Naštěstí se množství „zbytečných“ malůvek postupně snižuje a ke konci už to nejsou takové orgie jako na začátku.

Třetí do party jsou souboje. Na ně používáte dva základní údery nohou a rukou. Jak si budujete pověst, učíte se nové chvaty a komba a vzrůstá vaše síla. K boji se dají použít i plechovka s barvou nebo teleskopická tyč na lepení plakátů, po zemi se povalující dřevěné a železné tyče, basebalové pálky, cihly a víka od popelnic. Opět je zde problém s kamerou, která vám při bitkách nepomůže. Co dokáže udělat například s jedním z prvních soubojů demonstruje video (viz tabulka níže). Potyčky jsou zpočátku dost jednoduché, ale jak na vás vyběhnou speciální jednotky, budete se snažit se jim co nejvíce vyhnout. A právě to jest náplní části poslední – skrývání se.




Další závažnou chybou je systém ukládání pozic. Ačkoliv nemám nic proti automatickému ukládání, zde použitý způsob je velice nešťastný. Nejprve je potřeba si uvědomit, že díky kameře umíráte často ne vlastní vinou. Některé úrovně jsou oproti jiným dost dlouhé a tak když umřete těsně před koncem, protože upadnete z traverzy, moc radosti vám to nepřidá.
Hra se totiž automaticky na pevný disk ukládá až po odehrání celé mise, která se skládá dejme tomu ze tří úrovní. Mezi nimi se sice váš postup uloží, ale pouze v rámci dané mise. Tj. zemřete třikrát za sebou na konci třetí úrovně a už nemáte sílu pokračovat dál, chcete si dát pauzu a k hraní se vrátit později? Ještě jednou si to rozmyslete, protože k danému místu se budete muset prokousávat přes celou danou misi, tj. i přes předcházející dvě části. Několikrát se mi to stalo a věřte, že když už toho máte v půl dvanácté v noci plné kecky a chcete přestat, tak je to k nas..... naštvání.



Ale nejsou jen negativa, najdou se i kladné stránky. Třeba prostředí je poměrně různorodé, i když ve své podstatě dost šedivé. To byl ale asi tvůrčí záměr, aby pak o to více zaujalo graffiti. Vynikající jsou dvě mise, kdy sprejujete na jedoucím metru a musíte se vyhýbat protijedoucím vlakům, úzkým tunelům, semaforům po stranách nebo zářivkám pověšeným těsně nad střechou vagonu (viz tabulka).
VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ
|
![]() |
Většina soubojů se závěrečnými bossy je také povedených, ale pravdou je, že jsou to spíš světlá místa ve spoře osvětleném tunelu, do kterého kvůli strašné kameře není vidět. I když, jak postupujete dál a dál, zjistíte, že na konci tunelu je světlo. Zkrátka podobně jako v případě Vivisectoru, čím déle hrajete, tím je zábava intenzivnější. Zmínit také musím několik bugů. Občas si hra postaví hlavu a přestane reagovat na příkazy z klávesnice nebo si to Trane šine vzduchem nad dálnicí po neviditelném chodníku.
• Zpracování
Jestli jste to ještě nepoznali, tak Marc Ecko´s Getting Up je od začátku koncipován coby multiplatformní projekt pro PC i současnou generaci konzolí. Takže z grafiky se na židli neposadíte, i když pro svůj účel je více než dostačující. Nároky na hardware nejsou nijak vysoké. Na AMD 2500XP, 1,5 GB RAM a GeForce 6800GT hra běží naprosto plynule, dokonce i nahrávání filmečků přes FRAPS lze zvládnout ve 25 snímcích za sekundu. Podivné je, že ačkoliv jsem nastavil v ovladačích karty vyhlazování hran a filtrování textur, na hře se to vůbec neprojevilo. Rovněž možnosti vyladění grafiky zůstávají pouze u nastavení rozlišení.



další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Komentáře
Přehled komentářů
PLS PLS PLS
(Riso, 7. 11. 2009 11:42)PLS poslite datko ces skype tu hrru ja som ju mal len odistaloval som ju pls poslite volam sa rici1213 a TO*
1 level
(podr, 12. 8. 2009 16:33)cau,poradte mi nekdo jak na 1.level! V aréně se mlátim s chlapkem furt do kola!!! co mam udelat?? podr-10@seznam.cz díky prosím
Download
(Vacic, 21. 8. 2008 16:40)Pls mate nekdo dokaz kde bych mohl tudle hru stahnout?kdyz tak moje icq 412766822..dik moc..cago
pičo
(marty, 6. 8. 2008 20:29)Kamera ve hře je asi jediná chyba. co bych ocenil a každej writer bude souhlasit je ze vsechny pocity situace atd. hra ma i kdyz v realnym metru je to trosku jiny nez na komplu. Jinak tvy nazory o gryffiti sou celkem mimo recenzi hry samotne a hlavne setkání z Writers All Stars..prvni setkani z COPE2 je neco uzasnýho :-)
aopjmga
(afro, 27. 7. 2008 17:15)kokote graffity ti jeumění a jestli se ti to nelíbi tak di do piči buzno
potrebuju radu
(bary, 16. 3. 2008 8:45)Mam koupenou origošku Getting up, je to dost dobré, ale nevalí to jak by mělo. Požadavky na system spňuji a převyšuji,ale:obraz v pohybu neni plynulej, ale předbíhá se obraz, postava vyběhne z grafického obrazu. Hrozně se to kouskuje. Všechno mám podle požadavků O.K. Mám ten disk vyhodit? Nebo reklamovat. Nebo něco přenastavit? dvoujádrovka AMD dual 3600+ RAM 1,5Gb, grafika 256 mb ???????????????? Prosím o pomoc Dík Martin
pomooooooooooccccc
(wasek, 13. 3. 2008 17:48)
mohl bych se zeptat na neco ohledne hry??? tak ja magrafickou kartu geforce 8800 gt a ja kdyz zapnu tu hru
marc eckos tak me ti lidi delaji nadlidske pohyby jako ze se moc rychle hejbou mohl by jste mi s tim pomoct?? tady mate me icq 450-969-892
...
(Punker, 26. 10. 2007 20:03)čus máš tu o tý hře libový informace já to dohrál 3x a inspirovalo mě to tak moc že sem začal sám sprejovat...
hrt
(trane, 26. 8. 2010 15:25)